The John Constable Watercolour Competition was first presented in 1977, as a contribution by the British Peruvian Cultural Association to the development of this traditional medium in Peruvian art. In 1989, the John Constable Prize was formally established, marking the beginning of a journey that, in 2021—coinciding with the Association’s 85th anniversary—celebrated its 30th edition.
From its inception, the prize sought to further strengthen the ties between the two nations at the heart of the Association, bearing the name of the renowned English artist, while its thematic focus has been the Peruvian landscape.
This landscape is emblematic of artistic expression in Peruvian watercolour painting—a subject depicted through the lived experience, perception, and unique voice of each artist. It is important to recognize the evolution of subject matter in the works throughout the competition’s thirty editions: from traditional approaches to landscape, through urban representation, and then toward more conceptual and expressionist interpretations. Throughout this evolution, the artists have maintained mastery of technique and preserved classical elements.
This exhibition brings together 20 prize-winning works, complemented by reflections from artists who have served as jurors over the years. Their insights explore the distinctive nature of the watercolour medium and its future potential, and it is their voices that accompany the texts you will read in this presentation.
We extend our sincere gratitude to the Embassy of Peru in the United Kingdom for the opportunity to share these beautiful pieces.
“Watercolour, by its very nature, depends on skill and the lightness of the paint stroke. Once the brush touches the paper, there is no room for regret—much less for correction. It is like a spoken word that is recorded: one may wish to take it back, but it is often too late.”
Pedro Pablo Alayza
“Water is alive. It adapts to the hand, it runs, it flows, it stagnates, then flows again, taking the shape of whatever contains it—in this case, the format and the landscape. To paint with water and pigment is to be at the mercy of nature.”
Eduardo Tokeshi
“Urban spaces are also landscapes. We study our surroundings and reflect on their transformation. Turner created magnificent watercolours of the ocean, the ports, and the great steamships. He was capturing his time, and the way the English coastline was transforming before his eyes. As long as our surroundings continue to change, so too will the gaze of the artist.”
Patricia Villanueva
“Watercolour is a beautiful middle ground between a sketch and a painting. It sits comfortably between chaos and control. Watercolour tries to convince you that you have total command over colour and brush—but in reality, the only element that truly matters is water. And water cannot be controlled. At best, you can suggest where it might go or where it might pause for a moment, but in the end, it will move wherever it pleases. Watercolour is a constant attempt to control the uncontrollable. Seen in this light, it becomes a metaphor for contemporary identity. We live under the illusion that we can control everything… but we cannot.”
Patricia Villanueva
El Concurso de acuarela Premio John Constable tuvo una primera presentación en 1977, como un aporte de la Asociación Cultural Peruano Británica al desarrollo de este medio tan tradicional en el arte peruano. En 1989 se institucionaliza el premio John Constable, iniciando una larga etapa que, en el 2021, coincidiendo con el 85° aniversario de la Asociación, cumplió su XXX edición.
En este inicio, se buscó una manera de seguir fortaleciendo los lazos entre las dos naciones integrales a la Asociación, quedando el nombre del Premio en homenaje al emblemático artista inglés, y la temática del concurso – el paisaje peruano.
Este paisaje es un ícono de la expresión artística en la acuarela peruana, un espacio representado a través de la memoria, las vivencias, la percepción y la voz de cada artista. Es esencial resaltar la evolución de los temas retratados en las obras a través de las treinta ediciones del Concurso, desde los inicios más tradicionales en la mirada al paisaje, pasando a la representación urbana y luego a lugares más conceptuales y expresionistas, sin dejar de lado lo primario – la técnica – ni perder contenidos clásicos.
En esta exposición presentamos 20 obras ganadoras del Concurso, y hemos recurrido con muchas preguntas a los artistas que han participado como jurados a través de los años. Ellos reflexionan sobre las características de esta disciplina y sus posibilidades futuras, y son sus palabras las que nos acompañan en estos textos sobre la muestra.
Agradecemos a la Embajada de Perú en el Reino Unido por la oportunidad de mostrar al mundo estos bellos trabajos.
“La acuarela, por su naturaleza, depende de la destreza y de la frescura de trazo. Una vez aplicada la pincelada, no hay lugar al arrepentimiento y menos a la corrección. Es como la palabra dicha que queda grabada: luego uno querrá enmendarla, pero suele ser muy tarde”.
Pedro Pablo Alayza
“El agua es un material vivo. Se adapta a la mano, discurre, fluye, se estanca, vuelve a fluir y adopta la forma que lo contiene, en este caso el formato y el paisaje que se pinta. Pintar con agua y pigmento es estar a merced de la naturaleza”.
Eduardo Tokeshi
“Lo urbano es también paisaje. Es la contemplación de nuestro entorno y la reflexión de su transformación. Creo que es un camino de eterno movimiento. Turner tiene unas acuarelas magníficas del océano y los puertos y los grandes navíos de vapor. Estaba capturando su tiempo y la manera como la costa inglesa se transformaba ante sus ojos. En cuanto nuestro entorno se siga moviendo, también lo hará la mirada del artista”.
Patricia Villanueva
“La acuarela es un bello punto medio entre el apunte y el cuadro. Está bien sentadita entre el caos y el control. La acuarela te trata de convencer que tú tienes el control total del color y del pincel, pero en verdad el único factor importante es el agua. Y uno no puede controlar el agua. Lo máximo que puedes hacer es sugerirle donde ir y donde quedarse por un momento, pero al final va a querer ir donde le dé la gana. La acuarela es un constante intento de controlar lo incontrolable. Si lo vemos así, en efecto resulta una metáfora de la identidad contemporánea. Vivimos bajo la ilusión de que podemos controlarlo todo… pero no”.
Patricia Villanueva